dissabte, 29 de maig del 2010

Jornada sobre els projectes de convivència.

La jornada està dividida en dos parts. Una conferència de Sebastià Serrano i una segona part de compartir experiències. Aquí només reculli la part de compartir experiències.

Propostes d'altres centres (en el grup reduït de Barcelona comarques):

  • Concurs d´imatges (abans i després del conflicte). A l'instit vam proposar un concurs una mica més ampli però podem retomar la idea.
  • Alumnes del servei de mediació infiltrats entre el públic (durant la presentació del projecte i servei de mediació a l´alumnat de 1r d'ESO). En un moment de la xerrada es comencen a barallar i es simula una altra forma de resoldre els problemes. Crec que és una bona idea a incorporar.
  • Mètode Delphi o Delfi (de formes de respondre davant d´un conflicte).
  • Crèdit Variable a 1r o 2n. Es pot plantejar
  • Alumnat es prepara un curset per fer als pares sobre "internet segura".
  • Explicar el servei de mediació a les escoles de primària (projecte APS). El curs 09-10 ho vam parlar amb l'alumnat i tenia moltes ganes però al final no ho vam fer. Error meu.
  • Elaborat el material per mediació de 1r a 4rt (IES Barres i Ones; sembla que és com el material per un crèdit variable).
  • Celebrar el dia de la no violència i la pau. Isabel ho havia fet en altres centres.
  • Fer reunió de delegats i delegades un cop al mes. Aquest curs 09-10 s'està començant a fer.
PROPOSTES QUE SURTEN A LA CONCLUSIÓ FINAL.

A nivell de tutories.
  • Assemblea de classe.
  • Detallar la feina dels delegats. Crec que seria bo fer-ho
  • Programa d'educació emocional i competència social (programa del Manuel Segura).
A nivell de mediació.
  • Formació conjunta amb alumnes, pares i profes.
  • Que tot aquest tema surti reflectit al RRI.
  • Fer el traspàs de la informació-formació a primària. Seria bo fer-ho dins d´un APS
  • Trobada de joves mediadors.
  • Implicació de i amb l´entorn (mossos, guàrdia urbana...)
A nivell d'aprenentatge entre iguals.
  • Alumnes guia.
  • Hores de treball internivell (la sisena hora).
A nivell d´implicació de la família.
  • Una vegada al mes les families i els alumnes a l´aula.
  • Fer les sortides amb delegats de pares.
  • Preguntes a l´agenda perquè també les responguin les famílies.
A nivell d´entorn.
  • Projecte d'Aprenentatge i servei (APS).
  • Xarxa entre centres.
  • Alumnat explica a primària.
  • Coneixement de les institucions i del patrimoni comú.
A nivell de participació.
  • Assemblea de classe.
A nivell de comunicació.
  • Utilitzar la web del centre.
  • Que la revista escolar no sigui només del professorat.
  • Utilitzar els recursos tecnològics per aplicar la pràctica compartida entre professorat (pràctiques innovadores de la xtec).
Altres projectes o actuacions interessants.
  • Treball dels sentiments a partir de l´art.
  • Racó de filosofia.
  • Pelis amb subtítols.
  • Cadira per pensar.
  • Treballar les emocions a partir dels contes.
  • Protocol d'absentisme.
  • Emociona't.
  • Treball cooperatiu.
  • Treball internivell.
  • Serveis de traducció.
  • Comissió de convivència.
  • Treballar amb avis.
  • Treballar un dret i un deure (universal) a cada curs.
Enllaç al document que fa el departament al respecte.