dilluns, 30 de març del 2009

Sistema educatiu: propostes i elements a tenir en compte.

Arrel d’una conversa en una ràdio local sota la pregunta: què passa al sistema educatiu? Faig les següents reflexions.

Aspectes generals:

Suposant que al sistema educatiu li passi alguna cosa hi ha alguns punts generals a tenir en compte:
- Els problemes que pugui tenir el sistema educatiu no són diferents dels que pugui tenir la societat en general. L’alumnat que acaba entrant per la porta de les escoles i instituts és alumnat educat en aquesta societat.
- La situació familiar de l’alumnat s’ha vist modificat en els darrers anys.
- Sovint, el primer NO que escolten molts dels alumnes és a l´escola (i no a casa seva).
- Si volem comprar el sistema educatiu amb la resta d’Europa també caldrà comparar-nos a nivell d´impostos (molt més baix que a Europa) i a nivell de recursos destinats a educació (també més baix que a Europa).
- En la comparació amb Europa també juga un paper important la diferència en els anys de democràcia ininterrumpuda que porten els països (i Espanya queda clar que està per sota).
- Els nous canvis socials (internet, revolució dels sistemes informàtica, mitjans de comunicació de masses, increment de la publicitat...) també afecten a la societat i al sistema educatiu (de tota Europa i el món).

Aspectes educatius i de gestió.
- S’ha incrementat l´edat fins de l’educació obligatòria (fins els 16 anys).
- És veritat que ens trobem amb pares i mares que no li donen importància als estudis (i per tant els seus fills tampoc). Cal ser enginyosos per saber com treballar amb ells perquè no trenquin les dinàmiques de les classes (projectes de diversificació curricular, aules obertes...).
- El nou gir de passar d´objectius a competències pot ajudar a aproximar els continguts a la realitat i necessitat de l´alumnat.
- Cal que el sistema educatiu tingui una inspecció molt més real, pròxima i col•laborativa en la resolució de les dificultats dels centres.
- L’autonomia educativa pot ser una bona eina sempre que hi hagi una bona inspecció i que arribin a directors els més preparats i vàlids. Si no es compleixen aquestes condicions millor seguir com fins ara.
- Cal una avaluació externa (fins i tot externa al departament d´educació).
- Cal que els millors docents (a nivell d´aula) siguin els que puguin desenvolupar una millor carrera docent (no només aquells que fan més cursos, publicacions o doctorats).
- Cal revisar els efectes negatius que té el fet de professor per a tota la vida (funcionari). Cal que només es mantinguin a l´ensenyament els professionals que compleixin uns mínims. Els mestres i professors que no són bons per aquesta feina s’han de buscar una altra.
- Cal revisar els sistemes d´accés a l´ensenyament públic.
- Cal una xarxa única d´educació, i per tant que les concertades vagin passant a la titularitat pública (i per tant a que no hi hagi diferències entre el tipus d’alumnat que té una i l’altra ).

Aspectes legals.
- Sovint és difícil discutir a nivell de lleis (perquè sempre són interpretables i on el Departament llegeix una cosa, els sindicats llegeixen unes altres i el professorat unes altres). Cal pensar un sistema perquè el que es discuteixi és el que es vol aconseguir i una vegada aprovat això pel Parlament ja es redactarà la llei per poder aconseguir això.
Aquest procediment podria evitar fins i tot el desinterès creixent de la població per la política.